Et anderledes sjælebesøg – 5 QQ’s til journalist & forfatter Tarek Omar

(this one is only in Danish guys – sorry)

I dag har jeg fornøjelsen af at introducere jer til en ny spændende debuterende forfatter -Mr. Tarek Omar.

Tarek Omar
Tarek Omar

Tarek Omar er i dag journalist på dagbladet Politiken, hvor han blandt andet har
været udsendt som korrespondent i Bruxelles. Han er sproglig student fra
Tornbjerg Gymnasium i Odense og er uddannet historiker og journalist fra
Syddansk Universitet. Privat bor han i Odense sammen med sin hustru, som
han har været sammen med siden folkeskolen. Sammen har de lige fået en
datter.

Tarek Omar har desuden lige udgivet bogen, MuhameDANEREN, på Politikens
forlag, som har taget al hans tid det seneste halve år. MuhameDANEREN er en spændende samling noveller, der giver et indblik i en hverdag bestående af folk med anden etnisk herkomst bosiddende i Danmark. Det er IKKE en bog om integration, men derimod en bog der, efter min mening, giver nogle rigtig fine hverdagsbilleder af nogle mennesker, der i bund og grund slet ikke er så forskellige fra os andre (læs “native” danskere). Historierne rører virkelig dit hjerte. Novellerne er så velskrevet, og med så stort et hjerte og dybde, at man ikke har lyst til at ligge den fra sig igen før den er slut.

Tarek Omar
Tarek Omar læser op fra MuhameDANEREN

Igår deltog jeg i et arrangement på Køge Bibliotek, hvor Tarek Omar læste et par noveller op fra sin bog, og så blev der ellers lystigt diskuteret omkring emner som integration, 1., 2., 3. generations, racisme (der foregår begge veje), og vores allesammens fordomme generelt. Super spændende, og folk blev virkelig revet med på den fede måde. Mest spændende fandt jeg debatten omkring “Hvornår holder vi op med at sætte et “tal” foran generationen, og i stedet betragte folk med anden etnisk herkomst som danskere”. Tyg lige lidt på den divalovers 😉

This slideshow requires JavaScript.

Bogen kan købes i alle boghandlere, og er udgivet på Politikens Forlag.

Du kan læse mere om Tarek Omar på Tarekomar.dk

Anyway, her kommer så mine 5 Quick Questions til Tarek

– Hvad arbejder du med, og hvorfor?
Jeg er journalist og forfatter. Journalist, da jeg elsker at skrive, reportere og
udfordre mine læsere med nye, spændende vinkler og historier fra det
offentlige Danmarks debatscene. Forfatter, da jeg elsker litteratur og
holder meget af at give slip. Det er på mange måder en meget anderledes
funktion end journalistikken, da jeg i princippet kan skrive frit fra
leveren i modsætning til journalistikken, der kræver kilder,
verificering, faktatjek m.m.

– Hvem/hvad inspirerer dig, og hvorfor?

I forhold til mit forfatterskab er der mange, der har inspireret mig,
hvoraf især Michael Strunge med digtsamlingen Skrigerne og Ud-af-natten
har været en banebrydende øjenåbner i min gymnasietid for dansk lyrik
og litteratur. Endvidere har Ghassan Kanafani, der døde i 1982 under
borgerkrigen i Libanon, også haft stor betydning for mit forfatterskab.
Bogen ‘Mænd i Solen er en af mine yndlingsbøger. Han skriver blandt
andet om palæstinensiske flygtninge i Libanon. Af nye skribenter holder
jeg meget af at læse Alaa Al Aswany fra Egypten. Både Yacoubians hus,
Chicago og Bokserhunde i alle farver (danske oversættelser) er alle smuk
læsning. Han beskriver menneskets små finurligheder på de fedeste
måder.

– Hvad er din passion i livet, og hvad gør dig lykkelig?

Min datter, kone, spise og skrive. Familie og litteratur, vil jeg sige,
kogt helt ned.

– Hvad er det bedste råd du vil give dig selv som yngre #Dearyoungme?

Slow down! 🙂 Der er ingen grund til at have så travlt med studierne.

– Hvad er dine drømme og fremtidsmål?

Har flere bøger i min mave, som jeg gerne vil udgive i fremtiden.
MuhameDANEREN er langt fra min sidste bog 🙂 Derudover vil jeg gerne rejse
noget mere med familien. Vi elsker især at rejse i den arabiske verden.

Jeg håber i alle fandt dagens 5 QQ emne interessant, og jeg kan varmt anbefale jer at købe bogen!

Rigtig god week-end!

Divalove fra Rikke